Joona Hertola, direktör för finansiella produkter på Maksuturva, vill betona värdet på ett aktivt samarbete mellan konsumenter och företagare. Detta fungerar som en grundprincip, oavsett om tjänster utvecklas inom bolaget eller tillsammans med samarbetspartners.

I samband med att betaltjänstdirektivet förnyas når också konsumenternas sätt att betala en tydlig vändpunkt. Mobilbetalningstrenden som varit en stor grej på marknaden under de senaste åren kommer att få ny fart då bankerna öppnar sina gränssnitt åt utomstående aktörer, så som t.ex. betalinstitut. Joona Hertola tror dock att konsumenterna alltid kommer att välja ett betalsätt som är användarvänligt, lämpligt och uttryckligen säkert.  

 

Mycket nytta av mångårig erfarenhet

Joona blev för första gången bekant med betalbranchen år 2009 då dåvarande Kreditor, nuvarande Klarna, sökte en ny försäljare. På den tiden var kredit något helt nytt för nätbutikerna, så som också hela online betalbranchen. Joona tyckte att ett utbud av helt nya produkter verkade intressant och dessutom passade arbetet in i den aktiva idrottarens dagsschema. ”Jag var hooked direkt, den digitala handelsbranschen och betalsätten var något helt nytt för mig. I e-handel spelar betalsätten en väldigt stor roll då hela köpprocessen påverkas ifall betalandet inte lyckas”, berättar Joona.

Joona är en äkta teamspelare med bred språkkunskap. ”Jag spelade handboll i 11 år på FM-nivå och även matcher med landslaget. Min spelkarriär består av många bra minnen; allt från landslagskamper, tuffa matcher till en hel del skojiga historier från åren, tyvärr hamnade jag sluta min karriär på grund av upprepade skador”, berättar Joona. För tillfället har Joona Hankens Executive MBA-program på slutrakan, planen är att bli utexaminerad i mars. Efter karriären på Klarna, år 2012, började Joona arbeta på Intrum Justitia med att utveckla både B2C- och B2B- tjänster ända till slutet av år 2017. De 3 sista åren på Intrum gick till att starta Avardas business i Finland. Allt som allt, har Joona alltså till och med en 9 års erfarenhet från branschen.

”Under dessa nio år har jag haft chansen att träffa fler olika kunder. Nyckeln till ett gott samarbete har alltid varit en aktiv och öppen diskussion. Det lönar sig inte nödvändigtvis att planera allt bakom stängda dörrar-  ibland kan det vara bra att se på saker från ett helt annat perspektiv tillsammans med kunderna”, summerar Joona.

 

Resultat nås med aktivt samarbete

Jobbet på Maksuturva började i december 2017. På Maksuturva är Joonas uppgift att försäkra att kunderna alltid får de bästa tjänsterna i bruk. ”Mitt mål är att utveckla betalsätten tillsammans med våra partners enligt försäljarnas behov. Vi måste lyssna på vad försäljarna har att säga, de är ju de som slutligen vet bäst vad konsumenten önskar. Således tror jag att vi får en fin fortsättning på Maksuturvas affärsverksamhet. Aktiv diskussion och utveckling tillsammans med kunderna är centralt även i framtiden, då ingen kan klara av att arbeta solo på en branch som utvecklas så snabbt som denna. Försäljarnas kunskap och åsikt är absolut den mest värdefulla resursen för oss, det måste vi kunna utnyttja så effektivt som möjligt. Jag tror att ett tätt samarbete med försäljarna leder till bästa möjliga resultat”, säger Joona.

”Den första fasen i mitt arbete har körts igång med fart. Vi har stora planer, som vi berättar om lite senare men vi kan väl säga som så att framtiden är full av möjligheter. Jag tror att Maksuturva kommer att ta en ännu större roll på branschen under åren 2018-2020 och vi kommer säkerligen att erbjuda en ännu bättre helhet av tjänster i framtiden. Maksuturvas serviceplattform är nu redan unik - det är nästan svårt att minnas alla egenskaper utan att lunta”, förklarar Joona.

"Vi har stora planer, som vi berättar om lite senare men vi kan väl säga som så att framtiden är full av möjligheter. Jag tror att Maksuturva kommer att ta en ännu större roll på branschen under åren 2018-2020 och vi kommer säkerligen att erbjuda en ännu bättre helhet av tjänster i framtiden."

 

Service skapar mervärde

Enligt Joona räcker det inte längre med att ”betalsätten fungerar”. Desto viktigare är det att erbjuda en så mångsidig helhet av tjänster som möjligt. På så vis hålls både försäljaren och konsumenten nöjda. ”I dagens läge finns det ett växande behov för tilläggsservice i form av finansiella produkter, konsumenterna kan t.ex. vilja ansöka om kredit efter att de redan betalat för sitt uppköp. Fastän jag endast arbetat på Maksuturva ett par månader har jag redan fått vara med om att lansera helt nya finansiella produkter, ett bra exempel på detta är Keskos Hehku-webbshop”, konstaterar Joona.

Enligt Joona lönar det sig för försäljarna att satsa på kundupplevelsen i helhet och speciellt på att köpande kunder blir stamkunder. Således är det viktigt att uppehålla kommunikationen med kunden också efter köpet. Det att kunderna returnerar produkter behöver inte heller alltid vara en negativ grej, utan returhantering kan istället lätt utnyttjas som en konkurrensfördel som ökar försäljningen.  En smidig kommunikation mellan kunden och försäljaren ökar alltid värdet på webbshopen. Kundupplevelsen har faktiskt en väldigt viktig roll då en nöjd kund gärna återvänder till webbshopen för att göra nya uppköp. Smidig returhantering är också en viktig asset för försäljaren- fungerande returhantering minskar mängden returer och ökar konversionen.  

 

Försäljaren som prioritet nr 1

 Att handla på nätet skall vara så enkelt som möjligt.  Konversion och andra gamla trendord har fortfarande betydelse men enligt Joona borde dessa saker redan vara självklarheter för oss alla. ”Här på Maksuturva strävar vi efter att ta försäljarnas behov i hänsyn. Vi vill erbjuda sådana helheter som förstärker försäljarens och konsumentens förhållande även efter köpet. Våra system stöder detta väldigt bra och vi kommer att bygga upp framtidens system kring detta. På det här viset kan vi garantera att vi alltid erbjuder en omfattande lösning som passar försäljarens behov. En öppen dialog är det viktigaste för oss då vi gör långsiktigt samarbete med försäljarna. Vi har bra förutsättningar för att föra Maksuturvas mångsidiga service via Norden till Europa, resultaten i vår kundnöjdhetsundersökning är ett bra bevis på detta-  98,4 % av Maksuturvas kunder skulle rekommendera Maksuturva åt andra försäljare”, berättar Joona.

"Vi har bra förutsättningar för att föra Maksuturvas mångsidiga service via Norden till Europa, resultaten i vår kundnöjdhetsundersökning är ett bra bevis på detta-  98,4 % av Maksuturvas kunder skulle rekommendera Maksuturva åt andra försäljare."

Under sin spel- och arbetskarriär har Joona lärt sig att vad än man gör är det egna exemplet grunden för allt.  Man kan inte kräva att någon annan arbetar på ett visst sätt ifall man inte själv står för sina krav och arbetar enligt dem. För den forna handisspelaren är vardagsmotion en viktig del av livet ” Träning lyfter energinivån till en helt annan nivå. Med den energin orkar man kämpa både sig själv och andra till att göra dagen mer effektiv. Jag läste nyss Alexander Stubbs bok, Alex- där understrycks det hur viktigt träning är med tanke på effektivitet i arbetslivet”, berättar Joona.

 

Välkommen till laget oavsett var du en kund, partner eller en kommande Maksuturvas medarbetare!

 

Joona Hertola

Direktör, finansiella produkter

joona.hertola@maksuturva.fi
Mobil: +358 50 377 7729
LinkedIn_icon.png joonahertola

 

 

 

Relaterade artiklar:

Maksuturva Media

Olemme koonneet tänne lehdistölle tarkoitetut valokuvat ja muut materiaalit. Laajemman valikoiman löydät *STT-lehdistöpalvelusta ja YouTube-kanavasta.

 

Lataa Maksuturvan logo

rgb_Maksuturva_solid.png   rgb_Maksuturva_wire_black.png   rgb_Maksuturva_wire_white.png

maksuturva-macbook.png

Senaste nytt i Twitter