Meddelande 16.8.2013
Itella lanserar en ny lösning för produktreturer i e-handeln

itellaUnder hösten lanserar Itella Posten Ab en lösning som underlättar returnering av varor i e-handeln. Via Itella Betalningsskydd kan konsumentkunderna följa upp sina leveranser, ta kontakt med leverantören, meddela vilka produkter de vill returnera och skriva ut adresskort för returerna. Med hjälp av tjänsten är det säkert och tryggt att betala inköp och hantera återbetalningar. Itellas samarbetspartner är Suomen Maksuturva Oy.

Itellas och Suomen Maksuturva samarbete bygger på ett nytt EU-direktiv om distanshandel, som införs i juni 2014. Direktivet förutsätter att webbutikerna ska harmonisera sina förfaranden bland annat när det gäller leveranser och produktreturer.

”Tillväxten i e-handeln bygger i stort sett på konsumenternas uppfattning om att webben är en smidig försäljningskanal att köpa varor. Enligt en färsk undersökning från Europeiska kommissionen har sju av tio konsumenter däremot inte kännedom om hur de ska göra om ett webbinköp inte motsvarar beställningen. Vår gedigna kompetens inom logistiktjänster kombinerad med betalningsskyddstjänsten hjälper konsumenterna att handla i webbutikerna. Tydliga instruktioner ger ännu bättre köpupplevelser och ökar tilltron till e-handeln”, säger Aku Happo, direktör för Itellas eCommerce-funktioner.

Tjänsten Itella Betalningsskydd är en omfattande helhet för logistik och betalningstransaktioner som betjänar nätshopparna dygnet runt.

Effektiva bakgrundsprocesser i e-handeln gynnar både köparen och butiken

Itellas lösning bygger på en serviceplattform för smart betalningsförmedling som Suomen Maksuturva Oy lanserade år 2009 och som kan anslutas till många olika lösningar för e-handeln.

Genom att automatisera och samordna till exempel sådana returfunktioner som kräver mycket manuellt arbete kan webbutikerna spara resurser. Dessutom undanröjs ett stort hinder för butikernas affärstillväxt.

”I Finland utgör e-handeln för konsumenter ännu bara tio procent av den totala handeln, men den kan mångdubblas till och med snabbt i och med att konsumentbeteendet förändras. De inhemska webbutikerna kan nå framgång vid sidan av de internationella aktörerna om de inser att konkurrensfördelar inte längre uppnås bara med hjälp av snygga webbsidor. De måste också ha fungerande bakgrundsprocesser”, sammanfattar Mikael Smeds, verkställande direktör för Suomen Maksuturva Oy.

Ytterligare pressinformation:
Itella Abp
Aku Happo, direktör, Itella eCommerce
tfn 040 562 7065
aku.happo@itella.com

Itella Posten Ab
Tommi Sunikka, Senior Development Manager, tjänsten Itella Betalningsskydd
tfn 0400 948 953
tommi.sunikka@itella.com

Suomen Maksuturva Oy
Mikael Smeds, VD
tfn 0400 429 615
mikael.smeds@maksuturva.fi

Itella Posten Ab sörjer för posttjänsterna över hela Finland och ansvarar för utdelningen av brev, tidningar och direktmarknadsföringsförsändelser, paket- och expresstransporttjänster, NetPosti samt Postens butiker och försäljningsställen. Itella Posten Ab hör till affärsgruppen Itella Mail Communication, som år 2012 omsatte 1 168 miljoner euro och sysselsatte 17 800 personer. Itella Mail Communication ingår i Itellakoncernen. www.itella.fi

Maksuturva Media

Olemme koonneet tänne lehdistölle tarkoitetut valokuvat ja muut materiaalit. Laajemman valikoiman löydät *STT-lehdistöpalvelusta ja YouTube-kanavasta.

 

Lataa Maksuturvan logo

rgb_Maksuturva_solid.png   rgb_Maksuturva_wire_black.png   rgb_Maksuturva_wire_white.png

maksuturva-macbook.png

Senaste nytt i Twitter