map-of-finlandNär man kollar på e-handeln I norden så märker man att finländarna inte har varit lika ivriga e-handlare som sina nordiska grannar Sverige, Norge och Danmark. Även om skillnaden mellan länderna minskar och marknaden växer så finns det ännu utrymme för nya spelare på den finska marknaden. Vad är då den finska e-handelns kännetecken och hur beter sig konsumenterna på nätet?

Den finska marknaden i siffror

Finland är ett land med högt tekniskt kunnande som har varit ett av de ledande länderna för att anta nya tekniker såsom användning av mobiltelefoner och mobilteknik under 90-talet. Enligt en färsk undersökning som Statistikcentralen gjort är 90 procent av finländarna i åldern 16-74 internetanvändare och 49 procent av denna grupp har en smarttelefon i eget bruk.

Finländarna anpassar sig till e-handeln väldigt snabbt, även om tillväxten inte började lika tidigt som i de övriga nordiska länderna. Trots detta handlade två tredjedelar av den finländska befolkningen på nätet under året 2011 och ökningen fortsätter. E-handeln växer framförallt bland unga vuxna. Två tredjedelar av de som är mellan 25 och 34 hade köpt något från nätet under de tre senaste månaderna jämfört med bara en tiondel av dem som är i åldern 65-74 år (Statistikcentralen). E-handeln har vuxit 13-18 procent årligen under flera års tid, lite beroende på vilken undersökning och vilket år man ser på.

E-handelns omsättning i Finland var ungefär 10,1 miljarder euro år 2011, summan inkluderar både den inhemska e-handeln (87 %) och den utländska (13 %), varornas andel var (47 %), tjänsternas (52%) och innehåll (1%) (Verkkokauppatilasto 2011; TNS Gallup Oy, ASML, Federation of Finnish Commerce).

Med andra ord så köptes alltså varor och tjänster från utländska nätbutiker för ungefär 1,35 miljarder euro. Främst gör finländarna e-handels inköp i USA, Storbritanninen och Tyskland men av de finländare som handlat på nätet har ungefär 20 procent köpt från Svenska e-butiker (Posten Norden, E-commerce in the Nordics 2011). En orsak till detta är att flera finländare förstår det svenska språket relativt bra och en stor del av de svenska nätbutikerna tillåter kunderna att handla på finska. Endast en lite andel av finländarna har handlar i danska och norska nätbutiker.

Enligt Statistikcentralen inkluderar de mest köpta tjänsterna turistrelaterade tjänster och biljetter. Inom kategorin varor är det kläder, skor och hobby relaterade produkter som säljs mest nuförtiden. Men vissa rapporter visar fortfarande att hemelektronik och fordonsrelaterade produkter är de bäst säljande kategorierna inom e-handeln i Finland.

Över 3 miljoner finländare köper på nätet, det betyder att endast ca.25 procent av de finländska vuxna inte ännu gjort det (NetTrack 2012, TNS Gallup Oy). Eftersom andelen varor och tjänster som köps från utlandet är så stor som den är, innebär det att det finns stort potential för utländska e-butiker att komma in på den finska marknaden. Det finns ändå några saker som bör beaktas om man planerar att gå in på den finska marknaden.

Konsumentbeteende och juridiska frågor att tänka på i Finland

1. Ungefär 64 % av finländarna föredrog att använda de finska bankernas e-betaltjänster vid e-handels köp under år 2011 enligt TNS Gallup Oy:s undersökning (Online Shopping 2011). Detta betyder att Finland är det enda nordiska landet där kortbetalning inte är det vanligaste betalningssättet. De andra och tredje vanligast betalsättet i Finland var faktura (39 %) och kort (38 %).

2. I den finska distanshandeln har konsumenterna rätt att returnera de köpta produkterna inom två veckor från inköp. Därtill jämfört med t.ex. Sverige är handlaren skyldig att återbetala hela beloppet inklusive eventuella retur- och fraktkostnader. Inom en när framtid när det nya EU-direktivet utkommer kan det ske vissa förändringar till denna förordning.

3. Finländarna accepterar också längre leveranstider än t.ex. svenska och danska konsumenter, trots att bekvämlighet är den största orsaken att finländare handlar på nätet. Ett större sortiment och lägre priser är också viktiga för de som handlar på nätet i Finland.

jacob-segercrantzTveka inte att kontakt Jacob Segercrantz, Sales Director Sweden på Payment Trust Finland ifall du är intresserad av den finska e-handelsmarknaden eller ifall du planerar att utöka din webbshop till Finland.

förnamn.efternamn@maksuturva.fi
Tel: +358 9 4241 7052
Mobile: +358 40 562 9802

Maksuturva Media

Olemme koonneet tänne lehdistölle tarkoitetut valokuvat ja muut materiaalit. Laajemman valikoiman löydät *STT-lehdistöpalvelusta ja YouTube-kanavasta.

 

Lataa Maksuturvan logo

rgb_Maksuturva_solid.png   rgb_Maksuturva_wire_black.png   rgb_Maksuturva_wire_white.png

maksuturva-macbook.png

Senaste nytt i Twitter