Kaupan liiton, Maksuturvan ja Anders Innon 31.5. järjestämä aamupäiväseminaari keräsi yhteen yli 70 uuden EU-direktiivin vaatimuksista ja haasteista kiinnostunutta verkkokauppiasta. Direktiivi sisällytetään kansalliseen lainsäädäntöön vuoden loppuun mennessä, ja se astuu käytäntöön 13.6.2014.

eu-direktiiviaamu












Tilaisuuden aluksi pohjustettiin direktiivin merkitystä verkkokaupankäyntiin. Direktiivillä pyritään parantamaan verkkokauppojen toimintaedellytyksiä poistamalla esteitä B2C-verkkokaupan tieltä.

”Tavoitteena on kehittää toimitustapoja ja maksutapoja sekä yhtenäistää EU-maiden verkkokauppaan liittyvä kuluttajansuojalakia. Näin kuluttajat voivat jatkossa ostaa tuotteita häiriöttä mistä tahansa EU-alueella toimivasta verkkokaupasta ja luottaa myös palautusten toimivan tarvittaessa sujuvasti”, kertoi Anders Inno Oy:n Anssi Alhonen.

 

Vaikutukset suomalaiseen etäkaupankäyntiin

Suomessa kuluttajansuojalaki on jo ennestään tiukempi kuin monissa EU-maissa, mutta täälläkin direktiivi aiheuttaa muutamia merkittävämpiä muutoksia. Aamiaistilaisuuden lisäksi myös Kaupan liitto on käsitellyt näitä verkkosivuillaan:

  • Verkkokaupan hinnoittelussa ei saa olla minkäänlaisia piilotettuja kuluja, eikä esimerkiksi tilauslomakkeella saa olla valmiiksi valittuna kohtia, joista aiheutuu lisäkuluja.

 

  • Maksutavoista (mm. maksutapalisä) ja palvelupuheluista ei saa jatkossa veloittaa enempää kuin niiden mahdollistamisesta syntyvät kulut.

 

  • Kuluttajat voivat jatkossa palauttaa käytettyjäkin tuotteita, joskin he joutuvat korvaamaan näiden osalta arvonalennuksen.

 

  • Kuluttaja voidaan velvoittaa maksamaan palautuskulut.

 

  • Verkkokaupan on hyvitettävä ostos kuluttajalle 14 päivän kuluessa siitä, kun tämä on ilmoittanut peruuttavansa kaupan.

 

  • Myytävistä hyödykkeistä sekä kaupan osapuolien oikeuksista ja velvollisuuksista (esimerkiksi kuka maksaa palautuskustannukset) on jatkossa tarjottava kattavammin tietoa jo verkkokaupan sivuilla.

 

Haasteet tarjoavat tilaisuuden kehittymiselle

Monien erityisesti palautuksiin ja rahan liikkeisiin liittyvien vaatimusten täytäntöönpano voi vaikuttaa haastavalta. Kuten Maksuturvan toimitusjohtaja Mikael Smeds totesi puheessaan, uudistusta ei kuitenkaan kannata nähdä pelkkänä taakkana, vaan mahdollisuutena parantaa oman verkkokaupan palvelutasoa ja automaatioastetta. Suurella osalla verkkokaupoistahan on toimivat ja hyvännäköiset verkkosivut, mutta niin sanotun takapihan, eli verkkokaupan taustaprosessien hallinta vaatii vielä järkeistämistä. Rahaliikenteen ja siihen liittyvien kirjanpidon merkintöjen automatisoinnilla niin yleiset palautusprosessien haasteet kuin direktiivinkin vaatimukset ratkeavat kustannustehokkaasti.

 

CASE-esitykset valottivat verkkokauppojen arkea

Aamiaistilaisuuden lopussa esiteltiin kaksi verkkokauppa-casea, joista ensimmäisessä Nanso Groupin Liisa Vilén kertoi verkkokaupan nykyaikaisista palautusprosesseista käytännössä. Nansolla on käytössään Maksuturvan Tyytyväisyystakuu-työkalu, jonka avulla tuotepalautukset hoituvat kustannustehokkaasti ruuhkauttamatta asiakaspalvelua, varastoa, toimistotyöntekijöitä tai kirjanpitäjää: Järjestelmän avulla kuluttajat voivat tehdä palautusilmoitukset verkkolomakkeella, ja rahat hyvitetään kuluttajille automatisoidusti myyjän kuittauksesta. Kaikki rahan liikkeet tallentuvat suoraan kirjanpidon kanssa yhteensopivaan muotoon.

Toisessa case-puheenvuorossa Laura Asleyn Helen Wrede kertoi kokemuksiaan asiakasluottamuksen rakentamisesta ja asiakaslupauksista kansainvälistyvässä verkkokaupassa. Esityksessä painotettiin palvelun merkitystä: asiakassuhteita on rakennettava pitkäjänteisesti ja toiminnan on oltava vastuullista: kuluttajien on tunnettava olonsa turvalliseksi, vaikka verkkokauppa ei toimisikaan kotimaassa.

Mikael Smeds toteaa vielä lopuksi, että loppuvuoden aikana erilaisten asiantuntijatahojen kannanotot vaikuttavat todennäköisesti vielä direktiivin soveltamiseen osaksi kansallista lainsäädäntöä. Lisäksi verkkokaupat voivat omien sopimusehtojensa kautta vaikuttaa siihen, millaisiksi verkkokaupan vastuut viime kädessä määritellään. Kilpailukyvyn säilyttämiseksi verkkokauppojen ei kuitenkaan kannata odottaa käytäntöjen muotoutumista loputtomiin, vaan lähteä etsimään ratkaisuja jo nyt.


Kysy lisää EU-direktiivin haasteista ja niiden ratkaisuista

Mikael






Mikael Smeds
+358 9 4241 7060
etunimi.sukunimi@maksuturva.fi


Mikael Smeds toimii Suomen Maksuturva Oy:n toimitusjohtajana ja Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana. Ennen Maksuturvan perustamista Smeds toimi noin 10 vuotta pankkialan ICT-kehitystehtävissä, muun muassa OP-Pohjola-ryhmässä. Hän toimii myös kouluttajana Kaupan liiton verkkokauppakoulutuksessa vastuualueenaan sähköinen maksaminen.

EU-direktiivi kokonaisuudessaan »

Lue myös:
EU-direktiivi asettaa muutospaineita verkkokauppojen palautusten hallinnalle »

Tehosta verkkokaupan tuotepalautuksia ja säästä rahaa »

eu-direktiiviaamu

Maksuturva Media

Olemme koonneet tänne lehdistölle tarkoitetut valokuvat ja muut materiaalit. Laajemman valikoiman löydät *STT-lehdistöpalvelusta ja YouTube-kanavasta.

 

Lataa Maksuturvan logo

rgb_Maksuturva_solid.png   rgb_Maksuturva_wire_black.png   rgb_Maksuturva_wire_white.png

maksuturva-macbook.png

Uusinta Twitterissä