Maksuturvan yhdessä kumppaneidensa kanssa järjestämä lounastilaisuus keräsi paikalle yli 100 kaupan digitaalisesta tulevaisuudesta kiinnostunutta kuulijaa torstaina 15.5.2014. Pöytiin tarjoillun lounaan ohella kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja ja keskusteltiin kaupan alan haasteista, suomalaisen kaupan kilpailukyvystä sekä älykkäistä ratkaisuista asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin.

Maksuturvan lounastilaisuuden yleisöä

Kristian Luoma: "Helppo käyttökokemus tulevaisuuden avaintekijä"

Päivän ensimmäinen esiintyjä, OP-Pohjolan Pivo-älylompakosta vastaava kehityspäällikkö Kristian Luoma, vei kuulijat päivän teemaan: digitaalisuus on tullut jäädäkseen ja tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa. Kuluttajat odottavat mahdollisuutta ostosten tekemiseen missä tahansa, mihin aikaan tahansa ja haluamallaan päätelaitteella. Kilpailu on globaalia ja kotimaisten kauppojen on löydettävä omat valttinsa selviytyäkseen. Asiakassuhteista on kyettävä luomaan yksilöllisiä myös digitaalisessa maailmassa.

Puhuja: Kristian LuomaLuoma käsitteli digitalisoitumisen aihetta erityisesti pankkialan näkökulmasta: pankit löysivät sähköisen toimintamuodon jo 90-luvulla, kun verkkopankit mahdollistivat asiakkaiden itsepalvelun ja tätä kautta sujuvan asiointielämyksen. 90-luvun menestysvaltti kuitenkaan ole sama kuin nykypäivän. Nykyisin itsepalvelun mahdollisuus on perusvaatimus ja niin pankkialan kuin verkkokauppojenkin on kyettävä jatkuvasti kehittämään käyttökokemusta: Mitä vähemmän klikkauksia kuluttajalta vaaditaan, sitä parempi on kaupan konversio ja asiakkaan tyytyväisyys. Huomioon kannattaa ottaa myös, että digitaalisuus ei tarkoita pelkästään verkossa myyntiä. Tutkimusten mukaan jopa 44 % kivijalassa suoritettuihin ostoihin johtaneista ostopäätöksistä on syntynyt sähköisen näkyvyyden ansiosta. Tulevaisuuden – ja toki jo nykypäivänkin – hittinä on mobiili, jossa käyttökokemuksen helppousvaatimus entisestään korostuu.

Juhani Pekkala: "Verkko ja kivijalka nähtävä toisiaan tukevina toimintoina"

Puhuja: Juhani PekkalaLounaan saapuessa pöytiin puheensa aloitti Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala, joka analysoi verkkokaupan merkitystä suomalaisen kaupan kilpailukyvylle. Luoman toteamukseen yhtyen hän huomautti, että digitaalisuuden tulo kaupankäyntiin on fakta, jonka kanssa on opittava elämään. Verkkokauppa on yksi digitaalisuuden muoto, ja kaupan eri toimialat ovat tässä eri kehitysvaiheissa. Digitaalisuuden tulevaisuus on kuitenkin monikanavainen, eli jatkossa verkkokauppaa ja kivijalkaa ei tulisi nähdä toisistaan erillisinä, vaan toisiaan tukevina toimintoina.

Pekkala keskusteli kuulijoiden kanssa myös valtion ja verotuksen vaikutuksista suomalaisen kaupan kilpailukykyyn: esimerkiksi liian korkea arvonlisäverotus saa hinnat vaikuttamaan ulkomaisiin, matalamman verotuksen kilpailijoiden nähden kilpailukyvyttömiltä. Hinnan ollessa kuluttajille usein tärkein ostopäätökseen vaikuttava elementti, valuvat kotimaiset eurot tällöin helposti ulkomaille. Toki suomalaisella kaupalla, ja verkkokaupalla, on muutenkin vielä kehitettävää: esimerkiksi toimitusajat ovat monilla suomalaisilla toimijoilla hämmentävästi pidempiä ulkomaisiin kilpailijoihin verrattuna.

Mikael Smeds: "Verkkokaupankäynnissä keskityttävä kustannustehokkuuteen"

Puhuja: Mikael SmedsKolmantena esityksenä oli yhteispuheenvuoro, jossa Maksuturvan toimitusjohtaja Mikael Smeds ja Lindorffin myyntijohtaja Juho Putkonen kertoivat älykkäistä ratkaisuista verkkokaupan kilpailukyvyn tiellä seisoviin haasteisiin. Oikeiden ratkaisujen avulla verkkokauppa voi paitsi palvella asiakkaitaan paremmin, myös rakentaa toimintaansa kustannustehokkaammaksi ja myydä enemmän.

Puhuja: Juho PutkonenMaksuturvan ja Lindorffin yhteistyössä lanseeraama Lasku ja Erämaksu osana älykästä maksujenvälityksen palvelua tuo ainutlaatuisia työkaluja verkkokaupan tehostamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Sen avulla verkkokauppa kykenee yksinkertaistamaan taloushallintoaan ja tarjoamaan asiakkailleen paremman käyttökokemuksen myös ostamisen jälkeisiin tilanteisiin. Markkinoiden ainoana palveluna tämä yhdistää kaikkien maksutapojen yhtenäisen hallinnan, palautusten käsittelyn ja maksutavasta riippumattomat, yhtenevät tilitykset. Samalla verkkokauppa saa automaattiset ratkaisut tulevien lakimuutosten vaatimuksiin.

Ilona Rintanen: "Uudet lakimuutokset tuovat merkittäviä muutoksia verkkokauppaan"

Puhuja: Ilona RintanenPäivän viimeisenä puheenvuorona käytiinkin läpi kesäkuun 13. voimaan astuvia kuluttajansuojalain muutoksia, joista kertoi Itella Oyj:n lakimies Ilona Rintanen. Kyseiset lakimuutokset tulevat voimaan ilman siirtymäaikaa, ja siksi verkkokauppiaiden onkin tärkeää ratkaista vaatimukset jo ennen voimaanastumispäivää. Valtaosa uusista muutoksista koskee tarkentunutta ennakkotietojen antamisvelvollisuutta verkkokaupan sivuilla sekä palautus- ja peruutustilanteita, joihin tulee muutoksia niin palautusilmoitusten, rahapalautusten kuin itse palautusoikeudenkin suhteen. (Lisää lakimuutoksista voit lukea esimerkiksi täältä »)

Kokonaisuudessaan kaupan ala elää nyt rakennemuutoksen aikaa, jossa yritykset joutuvat sopeuttamaan liiketoimintansa uudistuvan teknologian, lainsäädännön ja muuttuneen ostokäyttäytymisen vaatimuksiin. Verkkokauppa on yksi elementti, jolla suomalaisen kaupan kilpailukykyyn voidaan vaikuttaa. Tämä kuitenkin vaatii kauppiailta ja myös valtiolta aktiivisia toimia, jotta ulkomaiset toimijat eivät pääse yllättämään – ja huomioon on otettava myös kesäkuussa voimaan astuvan kuluttajansuojalain vaatimukset, jotka aiheuttavat merkittäviä muutoksia myös verkkokauppatoiminnassa.

Kiitämme kaikkia tapahtumaan osallistuneita!

Lounastilaisuuden järjestäjät

Posti Maksuturvan esittely lounastilaisuudessa

Juhani Pekkala

Tunnelmia lounastilaisuudesta

Kristina Metso

Tarjoilua Maksuturvan lounastilaisuudessa

Maksuturva Media

Olemme koonneet tänne lehdistölle tarkoitetut valokuvat ja muut materiaalit. Laajemman valikoiman löydät *STT-lehdistöpalvelusta ja YouTube-kanavasta.

 

Lataa Maksuturvan logo

rgb_Maksuturva_solid.png   rgb_Maksuturva_wire_black.png   rgb_Maksuturva_wire_white.png

maksuturva-macbook.png

Uusinta Twitterissä