Verkkokauppojen toiminta rakentuu asiakaslähtöisyyden periaatteelle. Useimmiten toiminnassa onkin panostettu kaupan ulkoasuun ja ostamisen elämyksellisyyteen. Näennäisesti kauppa käy, mutta kasvusta haaveilevan kauppiaan on huomioitava myös se, miten ostamisen jälkeiset erikoistilanteet voi hallita.

tehosta-tuotepalautuksia







Suomessa kuluttajilla on etäkaupassa lähes kaiken kattava 14 vuorokauden palautusoikeus. Asiakkaat haluavat peruuttaa ja palauttaa tuotteita, ottaa yhteyttä asiakaspalveluun tai antaa palautetta samoilla säännöillä kuin ovat verkkokaupasta ostaneetkin: mihin vuorokauden aikaan tahansa ja mahdollisimman vähällä vaivalla.

Verkkokaupalle tämä vaatimus voi aiheuttaa päänvaivaa. Jo pelkästään tuotteiden palautus - osapalautuksista ja reklamaatioiden käsittelystä puhumattakaan - vaatii paljon manuaalista työtä: yleensä vähintäänkin asiakaspalvelija, palautuksen vastaanottaja ja tarkistaja, tilin käyttöoikeudellinen henkilö ja kirjanpitäjä osallistuvat jollakin tavoin jokaiseen palautukseen.

Tehottomat taustaprosessit vievät resursseja - esimerkkinä vaatealan verkkokauppa

Kun palautukset hoidetaan manuaalisesti, virheen riski kasvaa ja paljon arvokasta työaikaa kuluu hukkaan. Tarkastellaan esimerkiksi vaatealan toimijoita: kyseisen alan verkkokaupoissa palautetaan tavanomaisesti noin 25 % tilatuista tuotteista, edes 50 % ei ole ennennäkemätön määrä. Yhden palautustapahtuman hoito kestää kaikkine vaiheineen helposti noin puoli tuntia, mikä keskimääräisillä työvoimakustannuksilla maksaa yritykselle noin 12 euroa. Jo tuhannen tilauksen kohdalla kustannukset ovat 25 prosentin palautusmäärällä jopa 3000 euroa.

Nopea laskutoimitus paljastaa, kuinka manuaalisesti hoidetut palautusprosessit hidastavat liiketoiminnankasvua ja heikentävät asiointikokemuksen laatua. Yhdelläkään yrityksellä ei ole varaa menettää asiakkaita, koska asiakaspalvelu ja palautukset eivät toimi tai ovat hitaita. Sosiaalisen median maailmassa sana kiertää kovaa vauhtia myös asiakkaalta toiselle.

Miten palautusprosesseja voi tehostaa?

Vastaukseksi tähän ongelmaan olemme kehittäneet verkko-ostajan Tyytyväisyystakuun. Takuu automatisoi palautus- ja peruutustilanteisiin liittyvän asiakaspalvelun, rahaliikenteen ja kirjanpidon merkinnät. Verkkokaupan tarvitsee ainoastaan kuitata palautus hyväksytyksi ja vastaanotetuksi. Asiakas saa käyttöönsä sähköisen verkko-ostajan palvelukanavan, jossa hän voi hallinnoida tilaustaan juuri haluamallaan hetkellä mistä tahansa päätelaitteesta.

Mitä enemmän verkkokauppasi myy, sitä enemmän säästät Tyytyväisyystakuun avulla, koska palvelumme kuuluu maksuratkaisumme kuukausihintaan eikä aiheuta transaktiopohjaisia kustannuksia.

Lue lisää Tyytyväisyystakuusta »

Ota yhteyttä niin me kerromme lisää »

”Tyytyväisyystakuun mukaantuominen on vähentänyt erityisesti palautuksiin liittyvää työtämme huomattavasti. Erityiskiitos nopealle ja asiantuntevalle asiakaspalvelullenne.” Liisa Vilén, Nanso Group.

Maksuturva Media

Olemme koonneet tänne lehdistölle tarkoitetut valokuvat ja muut materiaalit. Laajemman valikoiman löydät *STT-lehdistöpalvelusta ja YouTube-kanavasta.

 

Lataa Maksuturvan logo

rgb_Maksuturva_solid.png   rgb_Maksuturva_wire_black.png   rgb_Maksuturva_wire_white.png

maksuturva-macbook.png

Uusinta Twitterissä