Lehdistötiedote 17.1.2014

Yhä useampi kuluttaja valitsee verkkokaupan arkisen ostamisensa vaihtoehdoksi. Kasvavia verkkokauppamarkkinoita säätelee kuitenkin etäkaupankäyntiä koskeva laki, johon tulee kesäkuussa uusia EU-direktiiviin pohjautuvia vaatimuksia mm. tuote- ja rahapalautuksia koskien. Uudet säännökset edellyttävät verkkokaupalta parempia menetelmiä kuluttajien palvelemiseen. Tämän haasteen ratkaisemiseksi Suomen Maksuturva Oy ja Itella Posti Oy tuovat yhdessä huhtikuussa markkinoille älykkään laskun ja erämaksun.

Verkkokaupankäynnin yleistyessä kuluttajat odottavat yhä sujuvampaa palvelua kaikissa ostamisen tilanteissa. Yhtenä suurena haasteena palautustilanteiden hallinnassa on, ettei tieto kuluttajan palauttamista tuotteista välity heti kauppiaalle: Useimmiten tiedot kulkevat palautuspaketin mukana ja niiden yhdenmukainen käsittely edellyttää manuaalista työtä ja sisältää näin virheen mahdollisuuden. Laskulla maksamisessa tämä tarkoittaa monesti sitä, että kuluttaja ei saa korvaavaa laskua ennen eräpäivää – eikä hän näin ollen tiedä mitä jäljellä olevista tuotteista tulisi maksaa.

Uusi älykäs lasku- ja erämaksupalvelu on aina tilanteen tasalla, koska kuluttajan 24/7 verkkopalvelussa tekemät palautusilmoitukset rekisteröityvät kauppiaalle reaaliajassa. Tietojen päivittyessä automaattisesti kuluttajat tietävät aina mitä ovat palauttaneet ja mikä laskun lopullinen sisältö on. Samalla palautustieto on suoraan verkkokaupan käytettävissä. Kauppiaan kannalta älykäs lasku- ja erämaksupalvelu mahdollistaa myös maksujen tilitykset verkkokauppiaalle ostoskorikohtaisesti, kun ne tavallisesti tilitetään kaupalle päivittäin koontina. Tämä tarkoittaa verkkokaupalle kirjanpidon helppoutta ja yhtenäistä maksutapojen hallintaa.

Uuden palvelun saa käyttöön huhtikuun lopussa ja sitä tulee tarjoamaan Suomen Maksuturva Oy:n laaja ohjelmistokumppaniverkosto. Lisäksi se sisältyy Itella Posti Oy:n marraskuussa avaamaan Posti Maksuturva –maksujenvälityspalveluun. Uskon, että tämä maksutapa tulee saavuttamaan suuren kysynnän sen älykkyyden ja visuaalisen räätälöitävyyden ansiosta”, sanoo Suomen Maksuturva Oy:n toimitusjohtaja Mikael Smeds.

Maksuturva lasku- ja erämaksupalvelu täyttää vaativammankin yrityksen tarpeet, ja ratkaisee samalla uuden EU-direktiivin keskeiset haasteet”, toteaa Itella Posti Oy:n liiketoimintajohtaja Anders Falck.

Mikael Smeds
Toimitusjohtaja, Suomen Maksuturva Oy
mikael.smeds@maksuturva.fi
+358 9 4241 7060

Anders Falck
Liiketoimintajohtaja, Itella Posti Oy
anders.falck@itella.com
+358 20 451 5065

Suomen Maksuturva Oy tarjoaa älykkään maksujenvälityksen palveluita verkkokaupoille. Maksuturva vastaa myös Itella Posti Oy:n Suomessa tarjoamien Posti Maksuturva –palveluiden ylläpidosta. Yhtiön asiakkaisiin lukeutuu mm. Reima, Nanso Group, Interflora, Metsä Group, Fortum ja Holiday Club sekä suuria eurooppalaisia verkkokauppoja. Yhtiön toiminta on Finanssivalvonnan säätelemää.

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, Netpostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2012 oli 1 168 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 17 800. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. Lisätietoja www.itella.fi