Maksuturvan rahoituspalvelut-yksikön johtaja, Joona Hertola, korostaa aktiivisen yhteistyön tärkeyttä kuluttaja- ja yritysasiakkaiden välillä. Tämä on peruslähtökohta, kehitettiin sitten palveluita itse tai kumppaniverkoston kautta.

Kuluttaja-asiakkaiden maksaminen on vahvassa murroksessa maksupalvelulain uudistuessa. Viime vuosina käynnistyneen mobiilimaksamisen muutosaalto saa vauhtia entisestään, kun pankit avaavat tekniset rajapintansa ulkopuolisille toimijoille kuten maksulaitoksille. Hertola uskoo kuitenkin, että kuluttajat valitsevat aina maksutavan, joka on helppokäyttöinen, tilanteeseen sopiva ja ehdottomasti turvallinen. 

 

Monivuotinen kokemus on merkittävä etu

Joona päätyi maksamisen alalle vuonna 2009 kun silloinen Kreditor, nykyinen Klarna, haki työntekijää myyntiin. Siihen aikaan luotolliset maksutavat olivat verkkokauppiaalle uutta, kuten koko verkkomaksamisen ala. Täysin uusien palveluiden myynti vaikutti Joonasta erittäin mielenkiintoiselta ja lisäksi työt sopivat kiireisen urheilijan aikatauluun. ”Jäin pahasti koukkuun verkkokauppa-alaan ja maksutapoihin. Maksutavoilla on verkkokaupassa suuri ja merkittävä rooli, sillä jos maksaminen ei toimi niin koko ostoprosessi kariutuu”, Joona tuumaa.

Joona on hengeltään aito tiimipelaaja. ”Käsipalloa tuli pelattua 11 vuotta SM-tasolla ja maajoukkueessa. Peliuraan mahtuu monia maaotteluita sekä lukuisia hauskoja tarinoita vuosien varrelta, mutta jouduin valitettavasti lopettamaan pelaamisen loukkaantumisten takia”, Joona kertoo. Kolmea kieltä sujuvasti puhuva Joona on tällä hetkellä loppumetreillä Hankenin Executive MBA -ohjelmassa, josta tarkoitus on valmistua maaliskuussa. Vuonna 2012, Klarnan jälkeen, Joona siirtyi Intrum Justitialle kehittämään B2C- ja B2B- palveluita vuoden 2017 loppuun asti, tästä ajasta viimeiset kolme vuotta menivät Avardan liiketoiminnan käynnistämiseen Suomessa. Kaiken kaikkiaan Joonalla on takana jopa yhdeksän vuoden kokemus alalta.

 

”Näiden yhdeksän vuoden aikana olen saanut mahdollisuuden tutustua moniin eri kauppiaisiin. Kauppiasyhteistyössä aktiivinen ja avoin keskustelu on ollut avain hyvään yhteistyöhön. Suunnittelua ei välttämättä kannata pitää kokonaan neuvotteluhuoneiden sisällä, vaan joskus on hyvä irrotella sopivalla tavalla asiakkaan kanssa", Joona tiivistää.

 

Tiivis yhteistyö tuottaa tulosta

Työ Maksuturvalla lähti käyntiin joulukuussa 2017. Maksuturvalla Joonan tehtävänä on varmistaa, että asiakkaat saavat aina parhaat palvelut käyttöönsä. ”Tavoitteenani on kehittää yhteistyökumppaneiden tarjoamia maksutapoja kauppiaiden tarpeiden mukaan. Kauppiaita on kuunneltava, sillä he tietävät loppupeleissä parhaiten mitä kuluttaja-asiakas haluaa. Näin uskon, että saamme hienon jatkumon Maksuturvan liiketoiminnalle, koska tällä nopeasti muuttuvalla alalla kukaan ei voi pysyä vauhdikkaissa käännöksissä mukana ilman toimivaa yhteistyötä. Kauppiaiden näkemys on ilman muuta tärkein resurssimme ja heidän arvokasta tietoaan ja taitoaan tulee hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Uskon myös, että tiivis yhteistyö kauppiaiden kanssa tuottaa parhaan mahdollisen tuloksen”, Joona kertoo. ”Työni ensimmäinen vaihe on alkanut vauhdikkaasti. Meillä on isoja suunnitelmia, joista tulemme kertomaan myöhemmin, mutta sanotaan näin, että tulevaisuus on mahdollisuuksia täynnä. Uskon, että Maksuturva vuosina 2018 – 2020 tulee ottamaan entistä isomman roolin ja samalla tarjoamaan entistä paremman palvelukokonaisuuden. Maksuturvan palvelualusta on jo nyt vertaansa vailla – kaikkia ominaisuuksia ei edes melkein muista ilman että vähän lunttaa”, Joona naurahtaa.

 

"Meillä on isoja suunnitelmia, joista tulemme kertomaan myöhemmin, mutta sanotaan näin, että tulevaisuus on mahdollisuuksia täynnä. Uskon, että Maksuturva vuosina 2018 – 2020 tulee ottamaan entistä isomman roolin ja samalla tarjoamaan entistä paremman palvelukokonaisuuden."

 

Palveluilla luodaan lisäarvoa

Joonan mukaan ei enää riitä, että ”maksutavat ovat kunnossa”, vaan entistä tärkeämpää on tarjota mahdollisimman toimivaa ja kattavaa kokonaisuutta. Näin sekä kauppias että kuluttaja pysyvät tyytyväisinä. ”Nykyään rahoituspohjaisten lisäarvopalveluiden kysyntä on kovassa nousussa.  Esimerkiksi kuluttajat saattavat haluta hakea maksuaikaa jo käteisostoksella maksettuun ostokseen. Vaikka olen ollut Maksuturvalla vasta vajaa kaksi kuukautta, olen saanut olla mukana lanseeraamassa täysin uudella tavalla toimivia rahoituspalveluita, joista Keskon Hehku-verkkokauppa on hyvä esimerkki”, Joona toteaa.

Joonan mukaan kauppiaiden kannattaa panostaa asiakaskokemuksen rakentamiseen ja erityisesti siihen, että ostavista asiakkaasta tulee kanta-asiakkaita. Tästä johtuen, kommunikointi asiakkaan kanssa myös ostotapahtuman jälkeen on tärkeää. Myös tuotepalauttamisesta voidaan tehdä verkkokaupalle kilpailuetu joka lisää myyntiä. ”Sujuvasti toimiva kommunikointi kauppiaan ja asiakkaan välillä luo myös arvoa verkkokaupalle . Asiakaskokemus on erittäin tärkeässä roolissa, sillä tyytyväinen asiakas palaa mielellään takaisin samaan verkkokauppaan asioimaan. Myös kauppiaan kannalta sujuva palautustenhallinta on tärkeää. Vähemmän työllistävä palautustenhallinta vähentää palautusten määrää ja kasvattaa kauppiaan katetta", Joona tiivistää.

 

Kauppias etusijalla

Verkossa asioinnin tulee olla kuluttajalle mahdollisimman vaivatonta. Vanhat trendisanat, kuten konversio, ovat vieläkin keskiössä, mutta näiden asioiden huomioiminen tulisi Joonan mukaan olla kaikille jo itsestäänselvyys. ”Me Maksuturvalla pyrimme ottamaan kauppiaiden tarpeet huomioon. Haluamme tarjota sellaisia kokonaisuuksia, joissa kauppiaan ja kuluttajan sidos säilyy myös ostamisen jälkeen. Järjestelmämme tukevat erittäin hyvin tätä toimintatapaa ja myös tulevaisuuden palvelut tullaan rakentamaan tämän järjestelmän ympärille. Näin voimme taata, että ratkaisu on aina kokonaisvaltainen ja että kauppias on etusijalla. Läpinäkyvä toimintamalli on meille tärkein asia, kun teemme pitkäjänteistä yhteistyötä kauppiaiden kanssa. Lähtökohdat Maksuturvan monipuolisen palvelumallin Pohjoismaiden kautta Eurooppaan vientiin ovat hyvät – viikko sitten valmistuneessa asiakastyytyväisyyskyselyssä 98,4 % Maksuturvan asiakkaista olivat valmiita suosittelemaan Maksuturvaa muille kauppiaille”, Joona tiivistää.

 

"Lähtökohdat Maksuturvan monipuolisen palvelumallin Pohjoismaiden kautta Eurooppaan vientiin ovat hyvät – viikko sitten valmistuneessa asiakastyytyväisyyskyselyssä 98,4 % Maksuturvan asiakkaista olivat valmiita suosittelemaan Maksuturvaa muille kauppiaille"

 

Joona kertoo oppineensa peli- ja työuransa aikana, että työelämässä oma esimerkki on kaiken lähtökohta, sillä kukaan ei voi vaatia muita toimimaan tietyllä tavalla, jos ei itse toimi itse asettamiensa vaatimusten mukaan. Myös päivittäinen liikunta on Joonalle tärkeä perusta. ”Liikunnalla saa energiatasot ylös. Tällä energialla jaksaa tsempata itsensä ja muut tekemään päivästä tehokkaamman. Liikunnan merkitystä ja vaikutusta jaksamiseen työelämässä korostettiin myös juuri lukemassani Alexander Stubbin kirjassa", Hertola tuumaa.

 

Tervetuloa joukkueeseen olit sitten asiakkaamme, kumppanimme tai vaikkapa Maksuturvan tuleva työntekijä!

 

Lataa tarkistuslista maksuaikakampanjan rakentamiseen

 

 Joona Hertola

Director, rahoituspalvelut

joona.hertola@maksuturva.fi
Mobiili: +358 50 377 7729
LinkedIn_icon.png joonahertola

 

 

Maksuturva Media

Olemme koonneet tänne lehdistölle tarkoitetut valokuvat ja muut materiaalit. Laajemman valikoiman löydät *STT-lehdistöpalvelusta ja YouTube-kanavasta.

 

Lataa Maksuturvan logo

rgb_Maksuturva_solid.png   rgb_Maksuturva_wire_black.png   rgb_Maksuturva_wire_white.png

maksuturva-macbook.png

Uusinta Twitterissä