Verkkokaupan ABC

 

Menestyvän verkkokaupan ABC

Hyvä verkkokauppa vaatii menestyäkseen toimivat työkalut. Kokosimme tälle sivulle verkkokaupan aakkoset- tiivis tietopaketti kaikista verkkokaupalle tärkeistä asioista. 

ASIAKAS

Asiakas on kaiken A ja O, sillä ilman asiakkaita verkkokaupalla ei voi olla myyntiä. Asiakkaita on monenlaisia ja on tärkeää että tunnistat sinulle oleellisimmat ostajapersoonat jotta voit kohdentaa markkinointia ja myydä asiakkaillesi juuri sitä mitä he haluavat.

ASIAKASKOKEMUS

Asiakaskokemus on asiakkaan käsitys koko yrityksen toiminnasta, perustuen kaikkiin kohtaamisiin, kaikissa kanavissa.

BRUTTOTILITYS

Maksujen tilittäminen tapahtumakohtaisesti bruttona, ostoksen alkuperäisellä yksilöidyllä viitenumerolla, on monen suurivolyymisen verkkokaupan valinta. Bruttotilitysmallissa maksupalvelun palkkiot voidaan laskuttaa jälkikäteen, näin itse tilitys tapahtuu täysmääräisenä, eli bruttona ja tilitysten summat saadaan täsmäytettyä automaattisesti.

 Lataa B2B-verkkokaupan tietopaketti

CASET

Verkkokaupan sivuille on hyvä kerätä asiakaskokemuksia ja -suosituksia eli caseja. Tuotteiden ostajat voivat kertoa tärkeää tietoa esimerkiksi tuotteiden laadusta, koosta ja käytettävyydestä. Lisäksi asiakkaiden hyvät kokemukset verkkokaupasta rohkaisevat muitakin käyttämään verkkokauppaasi. Niin sanottu WOM eli word-of-mouth on nykypäivänä yksi verkkokaupan tai minkä tahansa palveluntarjoajan tai myyjän suurimpia valtteja - vertaiskokemuksiin ja -arvosteluihin luotetaan vahvasti. Maksuturvan asiakkaiden kommentteja palvelustamme voit lukea case-tarinoista.

COMMERCE

Maksuturva Commercen avulla saat käyttöösi markkinoiden nykyaikaisimman maksutapavalikoiman. Lisäksi hoidat myös kaupankäynnin rahaliikenteen, raportoinnin, rahapalautukset sekä monet muut tukitehtävät monipuolisten työkalujen avulla.

DYNAAMINEN SISÄLTÖ

Dynaaminen sisältö pysyy aina ajan tasalla muutoksista, tuotteista ja hinnoista riippumatta tehden näin verkkokaupan ylläpitämisestä helpompaa. Maksuturvan palvelun rajapinnan kautta verkkokauppa voi hakea sivuilleen dynaamista sisältöä, kuten valittavissa olevien maksutapojen logot verkkokaupan kassalle. Yksi hyvä ominaisuus on myös maksuerävaihtoehtojen näyttäminen tuotesivuilla. Tämän avulla voit siis näyttää asiakkaillesi esimerkkejä siitä, millaisissa erissä tuote olisi mahdollista maksaa Erämaksulla. Maksuerävaihtoehdot näytetään tuotesivulla dynaamisesti, eli ne muodostetaan aina tuotekohtaisesti rajapinnan kautta. Toinen esimerkki dynaamisesta sisällöstä on maksuerälaskuri, jonka avulla asiakkaasi voi laskea haluamalleen summalle erilaisia maksuaikoja Erämaksulla. Lue lisää dynaamisesta sisällöstä.

ENTERPRISE

Kun verkkokauppa on suuri tai kun on kyse monimutkaisemmasta verkkopalvelusta, on joskus tehtävä palvelukohtaisia ratkaisuja. Maksuturva on tunnettu ratkaisukyvykkyydestään ja olemmekin toteuttaneet monia erilaisia palveluita hyvin erilaisille toimijoille - voit lukea esimerkkejä asiakkaillemme toteutetuista ratkaisuista case-tarinoistamme. Kun palvelulla on erityistarpeita, on Maksuturva Enterprise oikea valinta.

ERÄMAKSU

Monipuoliset maksutavat helpottavat ostopäätöksen tekoa. Asiakkaille kannattaa tarjota joustavia maksutapoja kuten erämaksua - näin asiakas voi mukavasti maksaa ostoksensa itselle sopivissa osissa. 

FINANSSIVALVONTA

Finanssivalvonta valvoo mm. pankkeja, vakuutus- ja eläkeyhtiöitä, sijoituspalveluyrityksiä, rahastoyhtiöitä ja pörssiä.  Olemme Finanssivalvonnan valtuuttama ja valvoma kansainvälisesti toimiva maksulaitos, jolla on EU:n Maksupalveludirektiivin (PSD, 2007/64/EC) mukainen lisenssi tarjota sähköisiä maksupalveluita. Lue lisää meistä 

GLOBAALISUUS

Digitalisaation myötä etäisyyksillä ei juurikaan ole merkitystä joten verkkokauppojen markkinat ovat nykyään globaalilla tasolla. Kaikki tuotteet ovat tarjolla kaikille asiakkaille 24/7 - tämä tarkoittaa tietysti kovempaa kilpailua mutta myöskin entistä enemmän mahdollisuuksia. Myyntiä ulkomaille kannattaa ilman muuta harkita harkita. Lue lisää aiheesta oppaastamme "Verkkokauppa ja myynti ulkomaille"

HALLINNOINTI

Taloushallintoa kannattaa helpottaa hankkimalla mahdollisimman monipuoliset ja kattavat työkalut raportointia ja tilitystä varten. Toimivat työkalut säästävät yrityksen resursseja, joten kallisarvoista työaikaa ja rahaa jää muuhun. Esimerkiksi tilitysmallilla on suuri merkitys tehokkuuden kannalta. Lue lisää oppaastamme:Lataa opas - Suurten volyymien optimointi verkkokaupassa

 

IN-APP MOBIILIMAKSAMINEN

In-app mobiilimaksaminen on kuluttajille tuttu, nopea ja helppo tapa maksaa ostoksia milloin vain ja missä vain. In-app mobiilimaksaminen tarkoittaa sitä, että ostos tai maksu tehdään applikaation sisällä. Kun asiakas on tallentanut korttitietonsa palveluun, tapahtuvat korttiveloitukset taustalla automaattisesti asiakkaan käyttäessä palvelua. In-app mobiilimaksaminen on otettavissa käyttöön erilaisissa sovelluksissa ja verkkopalveluissa.

JOUSTAVUUS

Joustavat ratkaisut tekevät verkkokaupan pyörittämisestä helpompaa. Asiakkaille kannattaa myös tarjota joustavia maksuratkaisuja, kuten laskua tai erämaksua.  

KONVERSIO

Verkkokaupan konversio tarkoittaa sitä määrää kävijöitä joista tullee asiakkaita. Verkkokaupan konversioprosentti lasketaan seuraavan laksukaavan avulla: 

verkkokaupan tilausten määrä / verkkokaupan kävijämäärä x 100 = verkkokaupan konversioprosentti

KORTTIMAKSUT

Korttimaksut ovat yleinen maksutapa joka mielletään turvallisena ja helppona maksuratkaisuna. Verkkokaupassa kannattaa tarjota monipuolisia maksutapoja; sekä uusia, trendikkäitä vaihtoehtoja että myös vanhoja "tuttuja". 

KUMPPANIT

Oikeat kumppanit helpottavat yrityksen toimintaa tarjoamalla monipuolista tukea ja kallisarvoisia palveluita. Kumppaneiden valintaan kannattaa panostaa, sillä oikea kumppani saattaa olla avain kasvuun kun taas väärä valinta pahimmassa tapauksessa saattaa vaikeuttaa toimintaa ja syödä yrityksen resursseja. 

Lataa opas verkkokaupan konversioiden parantamiseen

LASKU

Asiakkaille kannattaa myös tarjota maksutavaksi laskua, jonka avulla asiakas saa joustavuutta maksamiseen ja saattaa tehdä isompia ostoksia, kun maksua ei tarvitse suorittaa heti.

MAKSUTAVAT

Monipuoliset maksutavat helpottavat sekä nettikaupan että asiakkaan arkea. Hylättyjen ostoskorejen määrä vähenee kun asiakkailla on maksutapoja mistä valita. 

MOBIILIMAKSAMINEN

Mobiilimaksaminen on tätä päivää. Kännykällä maksaminen on helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Tämän faktan ovat huomanneet sekä myyjät että ostajat. Mitä helpompaa maksaminen on, sitä helpompaa on myös ostaminen. 

NETTISIVUT

Nettisivut ovat koko myynnin core. Nettisivuihin tulee panostaa ja sivuista kannattaa tehdä mahdollismman selkeät ja informatiiviset sekä helpot käyttää. Samalla sivujen tulee olla kiinnostavat ja teemaan sopivat sillä sivujen tulee herättää asiakkaassa se viimeinen kiinnostus, joka johtaa lopulliseen ostopäätökseen. Sivuilla tulee olla helppo navigoida jotta asiakas löytää etsimänsä nopeasti ja lisäksi sivuja kannattaa optimoida niin, että lisämyynti on taattua. 

NETTIKAUPAN PERUSTAMINEN

Vaikka oman verkkokaupan perustaminen on nykyään helppoa ja nopeaa, liittyy siihen monia asioita, joita ei välttämättä tule otettua huomioon, jos kokemusta nettikaupan perustamisesta ei ole. Lue ilmaisesta e-kirjastamme valikoidut vinkit verkkokaupan perustamiseen.

Lataa opas verkkokaupan perustamiseen

OPTIMOINTI

Verkkokauppa tulisi optimoida niin että se on käyttäjäystävällinen kaikilla eri laitteilla. Mobiilioptimoitu sivusto ja mobiilin soveltuvat maksutavat tekevät asioinnista helppoa ja vaivatonta. Huonosti optimoitu sivusto johtaa huonoon asiakaskokemukseen mikä taas saattaa vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen negatiivisesti. Mobiilimaksaminen kasvattaa suosiotaan jatkuvasti joten mobiilimaksuun kannattaa varautua mahdollistamalla puhelimella maksaminen.

OPPAAT

Nettisivuiltamme löydät kattavat oppaat joiden avulla ratkot nettimyynnin yleisiä pulmia, kasvatat myyntiä ja tehostat toimintaa.

OSAMAKSU

Osamaksulla tarkoitetaan maksua joka maksetaan osissa; tuote on laillisesti ostajan vasta siinä vaiheessa kun koko maksu on suoritettu. Erämaksu on vastaavanlainen maksutapa jossa maksu jaetaan pienempiin osiin pidemmälle aikavälille.

PALAUTUKSET

Verkkokauppa-alalla palautukset ovat miltei välttämättömiä, joten palautuksiin kannattaa varautua. "Tampereen yliopistossa käynnissä olevan tutkimushankkeen mukaan 40 prosenttia vaatteita verkosta ostaneista suomalaisista oli palauttanut niitä 12 viime kuukauden aikana." (Hs.fi). Lisäksi, Viskanin ja Maksuturvan tekemän kyselyn mukaan suomalaisten verkkokauppojen palautusten käsittelyyn kuluu henkilötunteja keskimäärin 9,79 tuntia. Eli käytännössä yksi työntekijä saattaa käyttää viikosta enemmän kuin yhden täyden työpäivän palautusten käsittelemiseenPalautustyökalujen avulla verkkokauppa voi säästää sekä aikaa ja rahaa. Lue lisää vinkeistä palautustenhallintaan.

QUERY

Verkkokaupan teknisessä toteutuksessa kannattaa ottaa huomioon sellaiset asiat, jotka tekevät verkkokaupan toiminnasta sujuvampaa ja luotettavampaa. Yksi tällainen asia on ns. query eli maksutapahtuman tilan kysely. Joskus ostajat eivät esimerkiksi palaa verkkopankista verkkokauppaan, jolloin tilauksen tila saattaa verkkokaupassa näyttää keskeneräiseltä, vaikka se olisikin maksettu. Pahimmassa tapauksessa verkkokauppa ei toimita tällaisia tilauksia tai ne toimitetaan viiveellä, mikä aiheuttaa ostajien keskuudessa kokemuksen huonosta palvelusta. Sen vuoksi verkkokaupan kannattaa automaattisesti lähettää query eli kysely Maksuturvan rajapintaan, jonka kautta Maksuturvan palvelu vastaa ja kertoo maksutapahtuman todellisen tilan, eli onko maksu suoritettu vai ei. Lue lisää täältä.

RAPORTOINTI

Verkkokauppa voi helpottaa kirjanpitoa valitsemalla tarpeisiin sopivan tilityksen ja raportoinninTilitystapa tarkoittaa sitä, miten verkkokauppaostosten maksut tilitetään maksupalvelusta pankkitilille. Sopivan tilitysmallin ja raportoinnin avulla verkkokauppa säästää resursseissa.

SELAILU

Tuotteiden selailu netissä on nykyään arkipäivää. Asiakkaat usein googlaavat etsimänsä tuotteet, joten verkkokauppasi tulisi olla helposti löydettävissä ja siksi hakukoneoptimointiin panostaminen kannattaa. Asiakkaat tekevät myös hintavertailua eri verkkokauppojen välillä. Hinta ei kuitenkaan ole ainoa ratkaiseva asia - myös verkkokaupan sivut, ehdot, toimitusajat ja oletettu luotettavuus vaikuttavat ostopäätökseen. Kun potentiaalinen asiakas selaa sinun verkkokauppasi sivuja, tee siitä hänelle helppoa ja yritä pitää asiakkaan mielenkiintoa yllä, niin että hän tekisi ostoksensa juuri sinun verkkokaupastasi. Pidä myös huolta siitä, että palvelu pelaa myös tilauksen jälkeen - näin asiakas palaa verkkokauppaasi myös seuraavalla ostoskerralla.

TEKNINEN TUKI

Olitpa verkkokauppias tai järjestelmätoimittaja, saat meiltä tarvitsemasi teknisen tuen ratkaisuihimme. Tekninen dokumentaatiomme on kattava ja auttaa sinua kaikissa järjestelmän käyttöönoton vaiheissa.

Lataa esimerkki verkkokaupan toimitusehdoista 

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

Sivuiltamme löytdät myös kattavat vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin. UKK:t löydät täältä

VERKKOMYYNNIN TRENDIT

Verkkokauppa-alalla kilpailu on kovaa ja pysyäksesi mukana kilpailussa, on hyvä olla tietoinen uusimmista trendeistä ja kehittää verkkokauppaa jatkuvasti. Listasimme verkkokaupalle tärkeät trendit vuonna 2018, lue 5 ajankohtaista asiaa blogistamme.

VERKKOKAUPAN VUOSIKALENTERI

Verkkokaupan vuosikalenteri auttaa myynnin suunniittelussa. Lataa verkkokauppiaan vuosikalenteri täältä.

Verkkokaupan_vuosikalenteri.png

WORD-OF-MOUTH

Word-of-mouth, eli WOM tarkoittaa sitä, että kuluttajat kertovat ostamistaan tuotteista ja saamastaan palvelusta toisille kuluttajille, mikä voi vaikuttaa joko positiivisesti tai negatiivisesti verkkokaupan myyntiin. Asiakaskokemuksistaan on helppo kertoa sekunneissa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja vaikka näin ollen paineet tarjota parasta mahdollista palvelua ovat kasvaneet, on tämä myös verkkokaupalle suuri mahdollisuus lisämyyntiin - mikäli asiakkaasi on tyytyväinen, kertoo hän myös siitä eteenpäin ja sana leviää nykyisessä digitaalisessa maailmassa kulovalkean tavoin. Kuluttajat myös luottavat toisten kuluttajien arvioihin.

XML-RAJAPINNAN KÄYTTÖ

Maksuturva tarjoaa verkkokaupalle useampia erilaisia raportteja. Verkkokaupan toiminnan optimointiin kuuluu se, että asiat yritetään automatisoida mahdollisimman pitkälle. Maksuturvan raportoinnin voi integroida verkkokauppaan niin, että tilitysraportit voidaan hakea rajapinnan kautta ja Maksuturvan lähettämä vastaussanoma on XML-muotoinen tilitysraportti. Lue lisää.

YLLÄPITO

Verkkokaupan ylläpito on tärkeää - se on yrityksesi näyteikkuna. Asiat muuttuvat netissä niin nopeasti, että ei riitä että esimerkiksi verkkokaupan ulkoasun ja navigaation tekee kerran ja sitten antaa sen olla - ulkoasua, navigaatiota ja toimintoja tulee ylläpitää, uudistaa ja kehittää säännöllisesti. Muussa tapauksessa verkkokauppasi voi pian näyttää "vanhanaikaiselta", mikä voi karkoittaa mahdollisia asiakkaita.

ZOOMAUS

Erityisesti jos verkkokauppasi myy tuotteita, joissa on pieniä yksityiskohtia, on hyvä toteuttaa verkkokauppaan myös tuotteen zoomaus, niin että asiakas pääsee tarkastelemaan sitä lähemmin. Verkkokaupassa asiakas ei pääse koskettamaan ja tutkimaan tuotetta samalla tavalla kuin fyysisessä kaupassa, sen vuoksi hyvät ja kattavat kuvat eri kuvakulmista ja tuotteen eri puolilta sekä zoomausmahdollisuus ovat tärkeitä ostopäätöksen tekemisessä.

ÄLYKKYYS

Maksuturva tarjoaa älykästä maksunvälitystä, mikä tarkoittaa muun muassa sitä, että erilaiset toimintaa tehostavat ominaisuudet toimivat kaikkien maksutapojen kohdalla. Tämä tekee verkkokaupan toiminnasta sujuvampaa. Esimerkiksi Älykkäiden toistuvien veloitusten avulla tarjoat asiakkaillesi mahdollisuuden hoitaa toistuvat veloitukset, mm. kuukausimaksut ja kestotilaukset, helposti. Maksuturvan toistuva veloitus on älykäs maksutapa, joka toimii ja käsitellään samalla tavalla kuin muillakin maksutavoilla tehdyt veloitukset. Älykkäisiin toistuviin veloituksiin voidaan liittää kaikki Maksuturvan tarjoamat työkalut  toiminnan tehostamiseen, kuten tapahtumakohtaiset tilitykset ja palautusten hallinta. 

ÖINEN SHOPPAILU

Verkkokaupassa tehdään ostoksia 24/7, myös öisin. Sen vuoksi on tärkeää pitää huolta, että verkkokauppa on aina asiakkaiden käytettävissä. Öisin tehdään kuitenkin vähemmän ostoksia kuin päivisin, joten mahdolliset päivitykset tai huoltotoimenpiteet kannattaa yrittää ajoittaa hiljaisempiiin shoppailuaikoihin. Kaikista katkoksista tulee kuitenkin tiedottaa verkkokaupan sivuilla, jotta mahdolliset asiakkaat tietävät, että verkkokauppa on kuitenkin toiminnassa ja osaavat palata kauppaan sitten, kun toimenpiteet ovat ohi. Joskus yöllä ostoksia tekevät asiakkaat saattavat tarvita vastauksia kysymyksiin - tässä voi harkita chat-robotin eli chatbotin käyttöönottoa. Chatbot voi antaa asiakkaille vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin ja tarvittaessa asiakaspalvelu voi olla yhteydessä asiakkaaseen työaikana, mikäli jotain epäselvyyksiä jäi. Asiakkaalle jää kuitenkin tunne, että hän on saanut palvelua silloin kun on sitä tarvinnut.