Verkkokauppatuki

Täältä löydät apua mm. palvelun käyttöönottoon sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

 

Palvelun käyttöönotto

Saat maksupalvelumme käyttöösi helposti noudattamalla seuraavia ohjeita:

1. Tilaa palvelu

Maksupalvelun tilaaminen tapahtuu joko tilaussivumme kautta tai jälleenmyyjiltämme. Ennen varsinaista käyttöönottoa suosittelemme testaamaan palvelua. Huomioithan, että mikäli olet tilannut palvelun verkkolomakkeen kautta, asiakaspalvelumme käsittelee tilauksesi ennen kuin voit ottaa palvelun käyttöön.

2. Ota palvelu käyttöön verkkokaupassasi

Valitse verkkokaupparatkaisuasi kuvaava vaihtoehto alta:

  • Verkkokauppani rakentuu ohjelmistotalon tarjoamalle verkkokaupparatkaisulle. Maksupalvelumme on sisäänrakennettuna useiden ohjelmistotalojen verkkokauppaohjelmistoihin. Käyttäessäsi tällaista ohjelmistoa saat maksupalvelun käyttöösi seuraamalla näitä ohjeita.
  • Verkkokauppani rakentuu avoimen lähdekoodin ohjelmistopohjalle. Mikäli verkkokauppasi perustuu johonkin avoimen lähdekoodin verkkokauppaohjelmistoon, tarvitset maksupalvelua tukevan maksumoduulin. Ilmaisen maksumoduulin voit tilata myös meiltä.
  • Integroin maksupalvelun omatoimisesti verkkokauppaani. Voit asentaa maksupalvelumme käyttöösi myös itse integraatio-ohjeidemme ja rajapintakuvaustemme avulla.

3. Lisää toimitusehtotekstit ja kuvamateriaalit verkkokauppaasi

4. Valmista!

Nauti mahdollisuuksistasi tarjota asiakkaillesi turvallinen ja saumaton asiointikokemus verkkokaupassasi. Tilaa nyt!

 

Ota maksutavat käyttöön  

Aktivointi verkkokauppaohjelmistossa

Maksupalvelun tilaus

Ennen kuin tilaat palvelun, tutustu käyttämäsi verkkokauppaohjelmiston Maksuturvaa koskeviin ohjeisiin tai ole yhteydessä ohjelmistoyrityksen asiakaspalveluun. Voit tilata palvelun asiakaspalvelustamme.

Maksupalvelun käyttöönotto

Maksuturvan käyttöön liittyy kahdet eri tunnukset: Extranet- sekä tekniset käyttöönottotunnukset. Tilauksen tehtyäsi saat Extranet-tunnukset. Ota saamasi tunnukset talteen ja kirjaudu niillä Extranet-palveluun. Extranet-palvelusta voit noutaa tekniset käyttöönottotunnukset (kauppiastunnus ja salainen avain), jotka tulee lisätä verkkokauppaohjelmiston ohjeistuksen mukaisesti verkkokauppaasi.

 

Kauppiasmateriaalit

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Oletko ostamassa verkosta? Kuluttajatuen löydät täältä.

Mitä ovat maksupalvelu ja Maksuturva?

Maksupalveluja ovat esimerkiksi verkkopankki- ja korttimaksut. Maksupalvelua saa tarjota vain maksulaitoslaissa säädetyt edellytykset täyttävä palveluntarjoaja. Maksupalveluiden tarjoamisesta on kyse silloin, kun maksajan ja maksunsaajan välissä toimiva palveluntarjoaja siirtää varoja osapuolten välillä heiltä saamansa toimeksiannon perusteella. Maksuturva Group Oy on tällainen maksupalveluntarjoaja. Olemme panostaneet maksupalvelujemme turvallisuuteen ja asiakasystävällisyyteen. Maksuturvaan sisältyvän KauppiasExtranet-palvelun avulla rahapalautukset hoituvat tehokkaasti. Ostajille tarjottavan Tyytyväisyystakuu-palvelun ansiosta myös tuotepalautusten tekeminen on helppoa ja kauppa voi taata asiakkailleen korkealaatuisen ja luotettavan palvelun myös mahdollisissa palautustilanteissa.

Mikä on Tyytyväisyystakuu?

Maksuturvan palautustyökalut standardoivat ja tehostavat tilaamisen jälkeisten erikoistilanteiden (esim. palautusten) hallinnan. Tehokkaiden työkalujen ansiosta tarjoat asiakkaillesi Tyytyväisyystakuun eli takaat, että tilaukset toimitetaan aina ajallaan ja sovitussa kunnossa – muutoin asiakas saa rahat takaisin vaivatta. Tyytyväisyystakuu on siis palautustyökalujemme ostajille näkyvä osa, ja asiakkaasi voi palvelun avulla ilmoittaa muutoksista tilaukseensa milloin vain, missä vain.

Mitä ominaisuuksia palveluun kuuluu?

Palvelumme perusominaisuuksiin kuuluvat kaikkien kotimaisten pankkien verkkomaksujen, korttimaksujen sekä lasku- ja osamaksupalveluiden lisäksi muun muassa markkinoiden joustavimmat tilitykset ja verkkokaupan toimintaa tehostavat palautustyökalut. Mikäli toivot maksupalvelulta muita kuin perusominaisuuksia, räätälöimme ratkaisun toiveittesi mukaan.

Voiko maksupalvelun avulla hallinnoida myös rahapalautuksia?

Kyllä voi, Maksuturvan palautustyökalut kuuluvat kaikkiin palveluihimme. Palautustyökaluja voit myös laajentaa ostajille tarjottavalla Tyytyväisyystakuulla, jolloin asiakkaasi voi tehdä palautusilmoituksen Maksuturvan tarjoamassa Verkko-ostajan palvelussa.

Mitä palvelu maksaa?

Maksupalvelumme hinnoitteluun voit tutustua tarkemmin hinnoittelusivulla. Räätälöidyt palvelut hinnoitellaan konseptoinnin yhteydessä.

Millainen tilitysmalli palvelussa on?

Voit valita tilitystavaksi joko tapahtumakohtaisen- tai koontitilityksen. Tapahtumakohtaisissa tilityksissä tilitämme maksut tilillesi verkkokaupan alkuperäisellä viitenumerolla, koontitilitykset tilitetään aina samalla, ennalta määrätyllä viitenumerolla. Tämä koskee kaikki maksutapoja, eli myös korttimaksut voidaan tilittää kauppiaalle tapahtumakohtaisesti alkuperäisellä viitteellä. Svea eKauppa Laskun ja Osamaksun osalta tilitys tehdään tilitysmallista riippumatta aina koontitilityksenä päivittäin laskulla ja osamaksulla maksetuille tilauksille erikseen. Rahat tilitetään toimitustavasta ja tilitysmallista riippuen pääsääntöisesti 1-10 arkipäivän kuluttua siitä, kun tilaus on tehty. Tilitysaika on pidempi, mikäli päätät ottaa käyttöön Maksuturvan Tyytyväisyystakuun, joka kattaa kuluttajansuojalain mukaisen 14 vuorokauden palautusajan.

Voiko palvelua testata ennen tilaamista?

Kyllä. Voit tilata testitunnukset ilmaiseksi teknisestä tuestamme. Palvelun testaaminen.

Kuinka tilaan palvelun?

Voit tilata maksupalvelun suoraan asiakaspalvelustamme. Mikäli haluat lisätietoja ennen tilausta tai et ole varma, mitä ominaisuuksia tarvitset, myyjämme auttavat sinua mielellään: ota yhteyttä. Kaikkien palveluidemme sopimukset ovat pääsääntöisesti voimassa toistaiseksi, ja niissä on kuukauden irtisanomisaika.

Voinko seurata verkkokauppani maksuliikennettä reaaliajassa?

Kyllä. Tieto hyväksytysti suoritetusta maksusta välitetään verkkokaupalle välittömästi. Maksuja voi seurata joko Extranet-palvelussa tai verkkokauppaohjelmiston hallintapaneelissa. Extranetia hyödyntämällä saat käyttöösi myös kattavat liiketoiminnan tilastointipalvelut. Sitä kautta saat selkeät raportit verkkokaupan rahaliikenteestä ja voit myös hallinnoida asiakkaiden mahdollisia yhteydenottoja, palautuksia ja peruutuksia.

Mistä tiedän että asiakkaan suorittama maksu on turvassa?

Maksusuorituksia säilytetään turvallisesti erillisillä asiakasvaratileillä suomalaisissa pankeissa. Asiakasvarat ovat yhtiöjärjestyksen mukaisesti erillään yrityksen omista varoista ja niitä voidaan siirtää ainoastaan myyjälle tai ostajalle. Toimintamme on Finanssivalvonnan sääntelyn alaista, ja kaikki tiedonsiirto tapahtuu salattuja yhteyksiä käyttämällä.

Miten palautan rahat asiakkaalle, jos tämä on perunut tai palauttanut tilauksen?

Maksuturvan palautustyökalujen ja Tyytyväisyystakuun ansiosta palautamme rahat automaattisesti ostajalle, kun olet kuitannut tuotteen palautuneeksi. Voit myös itse tehdä palautuksen Maksuturvan palautustyökalujen avulla valitsemallasi aikavälillä, mikäli sinulla ei ole käytössä ostajille tarjottavaa Tyytyväisyystakuuta. Tyytyväisyystakuun ja palautustyökalujen avulla rahapalautukset automatisoidaan valitsemaltasi aikaväliltä – myös mm. asiakkaiden tilinumerot selvitetään tarvittaessa puolestasi. Oletuksena Tyytyväisyystakuu kattaa koko kuluttajansuojalain mukaisen 14 vuorokautta. Tämän jälkeen vastaat itse maksun palauttamisesta asiakkaalle.

Miten kesäkuussa 2014 voimaan tulleiden lakimuutosten vaatimukset tulee ottaa huomioon verkkokauppojen palautusten hallinnassa?

Uusi kuluttajansuojalaki astui voimaan 13.6.2014 ja toi mukanaan monia verkkokauppojen toimintaan, ja erityisesti palautusten hallintaan, liittyviä säädöksiä. Maksuturvan palautustyökaluja käyttämällä verkkokauppa vastaa näihin vaatimuksiin automaattisesti. Tarkemman kuvauksen uusista vaatimuksista voit lukea täältä.

Miten käsittelen epäilyttävän korttimaksun?
Järjestelmämme tekee hälytyksen, jos korttimaksu on todentamaton tai ostajaa ei ole luotettavasti tunnistettu maksamisen yhteydessä. Todennetussa tapahtumassa ostaja on tunnistettu verkkokaupassa tehdyn maksamisen yhteydessä erillisillä tunnisteilla maksukortin myöntäjän toimesta. Todentamispalveluiden käyttäminen vähentää kauppiaan riskejä, koska palveluun rekisteröitynyt kortinhaltija voidaan tunnistaa luotettavasti.

Mikäli maksukortin myöntäjän maakoodi, ostajan selainyhteyden IP-osoitteen maakoodi ja tuotteen tai palvelun toimitusmaa poikkeavat toisistaan ja/tai tapahtuma ei ole todennettu, on tilausta hyvä tutkia tarkemmin ennen toimitusta ja harkita mahdollista yhteydenottoa ostajaan. Voitte hylätä tapahtuman, mikäli teillä on perusteltua syytä epäillä väärinkäyttöä. On kuitenkin syytä huomioida, että poikkeamalle maakoodi- ja toimitusmaatiedoissa voi olla myös luonnollinen selitys, esimerkiksi ostajan työkomennus, opiskelijavaihto tai monikansallisen pankin myöntämä maksukortti.

Mikäli päätätte peruuttaa tapahtuman, hoidamme hyvityksen asiakkaan kortille. Jos peruutus ei ole mielestänne tarpeellinen, hyvitämme oston normaalisti teille.

Kauppiaan vastuista korttimaksujen osalta löydät lisätietoa täältä.

Lisätietoja korttimaksujen riskeistä ja Maksuturvan riskienhallintatyökaluista löydät Extranet -ohjeesta.

Jäikö kysyttävää?

Yhteystiedot verkkokaupoille

Myynti
(09) 4241 7055
myynti@maksuturva.fi

Asiakaspalvelu
(09) 4241 7050
tuki@maksuturva.fi

IT-tuki
it-helpdesk@maksuturva.fi